БРАТСТВО-ЈЕДИНСТВО ДО ПОСЛЕДЊЕГ СРБИНА
Манастир Девич, XXI век |
Данас нама кажу, деци овог века,
Да смо недостојни историје наше,
Да нас захватила западњачка река,
И да нам се душе опасности плаше.
Добра земљо моја, лажу! Ко те воли
Данас, тај те воли, јер зна да си мати,
Јер пре нас ни поља ни кршеви голи,
Не могаше ником свесну љубав дати!
"На Газиместану"
Милан Ракић, Песник, дипломата,
четник Војводе Вука,
ослободилац Косова, 1912.
Коментар на чланак:
Албанско-српске бесе
Аутори: Александар Р. Милетић, Бељуј Бећај [2] и Срђан Милошевић. ПЕШЧАНИК, 09/02/2023 [1]
Цитат:
Проблем данашње јавне перцепције је у томе што се тадашња збивања
посматрају само кроз ту поремећену диоптрију великих националних
наратива; читав универзум свакодневице живота и међуљудских односа у
локалним срединама постаје невидљив у великим синтезама које од историје
виде само националне међе, карабине, реденике и војну музику.
Супротстављајући историјске изворе таквој перцепцији прошлости, ми
указујемо на Ракићеве депеше из 1906/1907, које пружају непосредан увид у
свакодневне односе људи гњиланског краја.
У овим депешама нарочиту пажњу привлаче сведочанства о
албанско-српским установама обичајног права, „бесама“ које су биле
закључене у српским и албанским насељима у гњиланском крају у 1906. и
1907. Ове установе су у првом реду биле замишљене да би осигурале
заштиту за српску заједницу на овом делу Косова, међутим, оне веома брзо
стварају оквир у којем долази до релативног просперитета, разумевања и
форми заједничког живота српске и албанске заједнице. Показало се да
мали људи једне микро-средине у оквирима предмодерне институције
обичајног права успевају да пронађу начин суживота ефикасније него што
је то било могуће у „модерним државама“ заснованим на 19-овековном
концепту национализма.
Невероватна је упорност овдашњих аутошовиниста у потурању дубоко нељудског "наратива".
Војводе чувалe манастир, али га од себе нису сачувалe |
"Тако је на пример Милан Ракић, српски вицеконзул у Приштини 21. марта 1907. године послао списак са именима осамнаест Срба које су убили Албанаци у Косовском вилајету од почетка јула до краја децембра 1906. године.3"[4]Ма таман посла да такве ствари наведу. У том случају њихова сотија о дивном суживоту Срба и Шиптара више не би вредела пишљивог боба.
"Историјски приказ у интерпретацији Sandzak Albania (шта год то значило: Азем
Бејта (Галица) , вјечити борац, Албански Че Гевара (sic!), Командант
Албанских браниоца на Косову. Борио се против турских власти, касније и
против Аустроугарске, такође и против окупаторских снага Србије. Дао
допринос у раној одбрани Санџака . Борио се до смрти, и тражио Аманет
својим борцима, да када умре, сакрију му тијело, да га окупаторске
власти никада не дотакну. Након његове смрти, команду је преузела његова жена, храбра хероина (Qerime) Shote Галица, која се увјек борила раме
уз раме са својим музем , у свим биткама. |
[3] Аутори важно наводе да су Шиптари дали бесу да ће чувати манастир, али им то није сметало да га пале и пљачкају 1915. и 1941. У ратним операцијама 1999. манастир је опљачкан, разбијена је плоча на кивоту Св. Јоаникија а иконе су оскрнављене. Марта 2004. манастир је спаљен у присуству војника КФОР-а. Гробница Јоаникија Девичког је отворена и оскрнављена.
[4] АЛЕКСАНДАР РАСТОВИЋ: БРИТАНЦИ О КОСОВСКОМ ВИЛАЈЕТУ 1903–1913
http://www.vi.sanu.ac.rs/Izdanja/Kosovo/10AleksandarRastovic.pdf
Коментари
Постави коментар