МОДЕРНИ И ПРИСТОЈНИ КРОМАЊОНЦИ

МОДЕРНИ И ПРИСТОЈНИ КРОМАЊОНЦИ


Таман смо снагом воље потиснули у депоније сећање трауме са Коридора 10, владајући режим нас је наново трауматизаовао реурбанизацијом Београда.

Не треба околишити: након "реконструкције" Трга Републике, центар Београда изгледа језиво. Добио је лик минијатуре Букурешта из 1965. "Писта" у касарни Ђорче Петров у Скопљу ми се јавља кад погледам ово Вучићево чудо урбанизације Београда.

Неки стручњаци тврде да трг могао реално да се пресвуче приде са пет слојева позлате, колико је званично коштао.

Сада су сви "стари Београџани" упрли да објасне феномен потребе за пустоши садашњег режима, не објашњавајући како су направили ситуацију да такав режим дође на власт.

Један, са аутошовинистичког "Данас" продире у бит:

"...Они не врше реконструкцију централних градских улица већ комплетно мењају досадашњи изглед града... Дуго сам се питао откуд актуелним властима тај порив да када је реч о изгледу града све мењају из корена. И коначно сам схватио. Поред тога што сматрају да је све урађено пре њих „небитно и недовољно добро“ они тумаче да ће ружењем старог и грађењем новог (које неоправдано сматрају и „лепшим“) „учи у историју“ као „неимари Београда и људи који су оставили неизбрисив траг када је реч о његовом изгледу“.

На НСПМ Никола Танасић шири тему и на корупцију:

(1) обећају капиталан пројекат, а ураде лакировку;
(2) уопште не направе оно што су властитим пројектом предвидели, па урађено три пута преправљају;
(3) непрекидно крше закон и процедуре, претварајући капитале пројекте у буразерске корупционашке шеме.

На Славији је био УСВОЈЕН пројект подземних пролаза који би једном за свагда решио проблем пешака и гужви. Фамозна фонтана је требало да буде само шлаг на торту пројекта који би решио проблем једне од најгорих саобраћајних тачака у граду. Рокови су били прилагођени овом пројекту.

Добили смо јефтину музичку фонтану, добили смо онај плато са дрвећем за који нико не зна шта је (и једно и друго је трипут преправљано због скандалозно неквалитетних радова), и добили смо нове ИСЦРТАНЕ ознаке на коловозу, а уместо подземних пролаза - померање пешачких прелаза десетак метара.

Главна железничка станица је укинута, нова није направљена (али јесте отворена). Аутобуска станица није ни измештена. О мосту и тунелу се и даље прича као последњих 30 година.

Раде врло просту ствар. Са позиције власти, дакле, са позиције друштвене моћи, удовољавају приватним интересима. Једини начин да се зауставе је да изгубе власт. Једини начин да изгубе власт је да их нека реална политичка снага уклони са власти. Никакав морални или рационалан аргумент ту не помаже. Никакве расправе и објашњавања. То би требали већ да смо научили у последњих 30 година.

***

Јавља се и глумац из филма "Тито и ја" Димтрије Војнов, коме је та улога обезбедила право да вечно прави глупе филмске сценарије и "даје мишљење":

...У том смислу, и даље помало провејава она анксиозност која је давала лажни утисак опозиционе надражености народа, али сада више нико не прича о суштини, него о томе „да ли су прилази ауто-путу функционални“ и „да ли је камен храпав“.

У том погледу, његове стратегије пренемагања, претварања и одлагања око Kосова, Европске Уније, Русије и свега остало, сада коначно могу да остваре своју пуну инструментализацију, пошто је најзад успео да својим противницима избије из главе оно што је заправо основни проблем у овој земљи, а то је да нема никаквог реда, никакве једнакости пред законом, нема никакве могућности да се живи и ради, а да он или неко његов не буде арбитар свега тога. Он ће се у таласима свиђати једнима, другима и трећима, а својима ће непрекидно бити савршен и непогрешив.

Решење за опозицију је да на јасан и разговетан начин артикулише све оно што су принципијелни проблеми Вучићеве владавине. И да то својим симпатизерима, а затим и ширим круговима учини разумљивим и атрактивним.

***

У овом смислу, ради увођења реда, ваља напоменути најсвежије идејне напоре грађанске опозиције у смеру демократизације србијанског друштва. Напори иду у смеру да се под окриљем ЕУ формира концентрациона влада  која би довела друштво у ред, а да се до тада - док друштво не буде доведено у ред - лекс специјалисом одложе избори.

Шта је "концентрациона влада"? Па владавина истих, само згуснута. Никако укључивање неких различитих, који чине око 30% гласачког тела, а који не излазе на изборе јер се гаде да гласају за био кога из те потенцијалне згуснуте владе.

- ЕУ се показала као врло зли окупатор. Дај више ЕУ.
- Евро-фанатици се доказали као аутошовинисти. Дај више евро-фанатика.
- Левичари се показале као олош. Дај више комуњара.
- НВО сектор је одвратан. Дај више НВО.

Ако нешто не ваља, дајте још више истога па ће бити боље.

***

Дакле, видљива опозиција која је иста као Вучић треба да дефинише све "принципијелне" проблеме Вучићеве диктатуре, (које Војнов није нашао за сходно ни да назначи), па да затим својим симпатизерима (који сами нису способни да дефинишу зашто су против власти) а потом и "ширим круговима" дефинисане проблеме учини ем разумљивим, ем атрактивним.

Сачувај нас Боже атрактивних решења државних проблема.

Овде ћемо цитирати левоскренутог критичара свега постојећег, Милана Миленковића, који често понавља да наши проблеми потичу од тога што Тито није побио довољно Срба. Има тај и луцидне моменте. Вели:

...Голим оком се види да је ова опозиција састављена или од компромитованих, или од бесперспективних кадрова. То не могу да не виде странци, који управљају политичким и привредним животом у Србији. Странци би могли, када би хтели, да направе много солиднију опозицију Вучићу, али је очигледно да то не раде.

Очигледно је да Ђилас и Јеремић, као бивши функционери ДС-а, не могу да се боре против опште пљачке Србије, јер је ДС ту пљачку патентирао, преко неумрлог визионара Ђинђића. Не могу да се боре чак ни против извршитеља, јер су их они увели. Не могу да се боре за другачији својински облик, јер су промотери лоповског капитализма. Не могу да се заложе за праведну расподелу, јер је неправедна расподела од њих направила то што јесу. Не могу да имају другачију идеологију од Вучића, јер је либерализам обавезан за све политичке актере у зависним државама.

Опозиција, дакле, има декоративну улогу, тек да се не каже да је нема. Да постоји, а да не смета.

Илузија је да би, кад би имала отворене медије, опозиција могла да победи Вучића, јер она нема другу причу од њега. Добили би, уместо 10%, можда 20% гласова, таман да поваздан цвркућу са РТС-а, што опет не би било довољно да уздрмају конструкцију власти.

За победу треба друга прича-прича која је за укидање садашњег својинског облика, за поништавање приватизације, за укидање извршитеља и за другачију расподелу и, изнад свега, за егземпларно кажњавање упропаститеља. Све друго је декоративно питање. Потребан је и други тип људи: оних који не носе тесна оделца и лаковане ципелице, јер је то униформа превараната и исцеђивача народа.

***
Да преведемо ММ: Треба нам Тито уместо Вучића, а ми имао Вучића уместо Тита.

Колико год ММ као и многи други ово називао "либералним капитализмом" то је мутирани фашизам поникао директно из титоистичке културе која није у опште гадљива на лаки кеш и бела одела. Па управо је Вучић површном демагогијом коју заговара ММ приграбио власт- Његови бирачи у опште га не прозивају због лажи јер су добили, до душе нешто умањено, тачно оно што су имали и у тзв. социјализму.

Даље се ММ губи у типичном југоносталгичарском амоку:

...Ни пре СНС-а нисмо правили рајске баште, али тек са њиховим менаџерима, архитектама, грађевицима и, изнад свега, Весићем, пробила је једна примитивна естетика, која до сад није виђена у Србији.

Овде чак и не мислим на неспособност и траљава извођења радова, на падање потпорних зидова и рупе на новим аутопутевима, већ на оно што је пред очима. Први пут се користи бетон, не као грађевински материјал, већ као орнамент, као украс. Примитивна и брутална душа тражи и налази свој израз у трговима који личе на велику надгробну плочу за Србију.

Сећам се, као дете, да су за многе, на брзину пограђањене Србе, грађевински блок и цемент били доказ бекства од села и Млађег Неолита, у коме је живео наш сељак. Проблем је што кућу можеш да направиш за три месеца, али из Млађег Неолита не можеш да изађеш, у душевном смислу, ни за две-три генерације.

Ово што гледате по Србији данас јесте бег од Неолита, онако како га види човек који није душевно избегао из њега. Kромањонска слика 21. века. Нагли прелаз са чучавца на керамику није здрав за нерве-постају пренадражени и треперави.

Успешност кромањонских пројеката почива на томе што постоји кромањонска публика, за коју је, и данас, бетон симбол бега из блата.

Знам да је поређење претерано, али је умесно: помислите, кад гледате Сикстинску капелу, шта је било у души Микеланђела и погледајте садашњи, реновирани Трг Републике и помислите шта је у души Весића, пола миленијума после Микеланђела.

***

Тако вели ММ. Међутим,

Никада се није трошило више бетона у споменике или зграде за још живе људе, него за време титоизма, који он страсно велича.

Ово није гигантска Караконџула, ово је партизански споменик
 
Биће да кромањонске публике није било 1950-те?

Никада ММ није видео ни један партизански споменик "који користи бетон, не као грађевински материјал, већ као орнамент, као украс"? Изгледа да ММ има рупе у сећању и у Гуглу.

Какви су им споменици, тако су дограђивали градове - безличним бетоном.

Модерни Београд

Југоносталгичари мисле да је онај мемљиви бетон био добар, а да исти тај бетон данас не ваља.

За ког Србина онакав трг у сред Београда није увреда?

Сви знамо да ово није "модерна и пристојна Србија", већ Србија неандерталаца.

Знамо да "неимари" краду и уграђују се у "пројекте". Од најмањег села га највећег града. Шљункаре не постижу посао а друштво не миче из чамотиње.

Па шта раде бауштелци када се погледа целина?

Мењају Србима свест, побогу! Руше све што има одсјај српске традиције. Поравнавају оно што им смета зато што је постојало пре њих.

Стављају плочу и на Престони град. По задатку.

Коментари

Популарни постови са овог блога

ПЕТ СРПСКИХ ЏЕЛАТА (1): ЗОРАН ЂИНЂИЋ - КВИСЛИНГ ДЕЧИЈЕГ ЛИЦА

ИДИОТИ СУ СНАГА СРБИЈЕ

АНТИ-ТИТОГРАФИЈА (3) ДЕСЕТ НАЈЗНАЧАЈНИЈИХ РЕВОЛУЦИОНАРНИХ СТАРЛЕТА